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Bretonnie (perso) - Bertrand le Brigand et les Archers de Bergerac


Dreadaxe

Messages recommandés

  • 2 semaines après...
  • 4 ans après...

Je ne poste jamais pour dire, mais je tenais vraiment à te féliciter pour le travail que tu fais dans la section Thindaraiel.

Je vais en profiter pour donner mon avis:

J'ai du mal avec la F5 d' Hugo. C'est quand même la force d'un minotaure :). Je la baisserais à F4, même si l'impact sur le jeu est minime (Quoique, les tests de force en magie V8 existent bien :) ).

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J'ai du mal avec la F5 d' Hugo. C'est quand même la force d'un minotaure :). Je la baisserais à F4, même si l'impact sur le jeu est minime (Quoique, les tests de force en magie V8 existent bien :) ).

Cf le sujet du forum Bretonnie à propos de ça. Bref il y a des arguments. Les personnages humains avec F5 ça existent en v6/7 et avec la v8 je ne doute pas qu'on voit des personnages humains avec ce genre de caract.

http://labretonnie.forumactif.com/t762-ess...-bergerac-en-v6

Modifié par Dreadaxe
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En l'occurence, il s'agit avant tout d'une création du forum Bretonnie, le warfo ne fait que la reprendre pour la mettre en avant. Je suggère que les discussions sur les choix "non mécaniques" soient faits sur le forum concerné, ici il me semble mieux de nous limiter aux adaptations purement mécanique V8.

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J'ai lu, relu, et ça me semble une très chouette unité qui ne semble pas poser de problèmes V8. Le seul point noir est que c'est prévu pour Bretonnie only. Certes c'est logique, mais ça limite la portée. Enfin après je pense proposer à mes adversaires classiques la possibilité de l'inclure dans d'autres armées, hein, on est adultes après tout, on ose tout -_- !

Roger, l'homme qui a encore des archers bretonniens V5 en stock.

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  • 2 mois après...
Bon, si rien de spécial à dire, je propose donc de ré-archiver en précisant qu'on est compatible V8, avec une note disant qu'il s'agit d'un RoR spécial puisque réservé aux bretos.

De toutes façons, avec les rumeurs de livre Breto dans les mois qui viennent, faudra sans doute revenir dessus... ou bien supprimer si Bertrand et ses copains reviennent de manière officielle ! Après tout, Gui le Gros fait partie du Livre d'Or GW...
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Je pense qu'on peut effectivement le ré-archiver en l'état, vu que la compatibilité est bonne entre les deux versions. Puis comme le dis Thindaraiel, le LA Bretonnie devrait être refait prochainement.

-Lucanor-
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  • 1 an après...
La version de Mathias.

[quote][b][size="6"]Bertrand the Brigand[/size]
[/b]
They seek him here, they seek him there, the Bretonnians seek him everywhere! So it is said of Bertrand le Brigand. There on so many different rumours concerning the identity and origins of this renowned rascal that it is difficult to disentangle fact from fantasy. The version recounted here is that told by the peasants of Bergerac themselves, because they ought to know better than anyone.

It is said that Bertrand, now known as "the Brigand', was originally a poor peasant in the feudal domain of Bergerac, in the deeply forested heartland of Bretonnia. All was well until the old Baron de Bergerac went off on the Grail Quest and never returned. That was a long time ago.

While the old baron was away, Ores came out of the forest and ravaged the entire domain. The situation for the peasants grew increasingly desperate. By all the traditions of Bretonnian chivalry, a Knight Errant should have been called for, to rid the domain of the Orcs and thereby prove himself worthy to succeed the old baron. It was the duty of the baroness to send out her son to win his spurs or failing that, offer the hand of her daughter to whosoever proved himself worthy of the domain by feat of arras. The Baron's son was generally feared and disliked for his cruelty and disdain of the peasants. As well us this he showed nothing but cowardice in the face of the Orcs and showed an inclination to go forth as a Knight Errant to secure his father's lands. Everyone in the village thought that the brave and handsome ploughman, Bertrand, should be given the chance to prove himself as a Knight Errant. It was rumoured that even the baron's daughter favoured Bertrand, but her wicked brother had imprisoned her in a tower. Every day her face could he seen gazing down from the arrow slit towards the muddy field where Bertrand ploughed with his ox team. Meanwhile the Orcs pillaged the land.

Bertrand soon assumed the leadership of the peasants. While the nobles shut themselves up in the castle, he organised the villagers. They practised archery every day until the were all marksmen. Bertrand made sure that every approach to the village was watched, and soon the Orc raiders were being driven off empty handed.

Sometimes they went even pursued into the forest, the villagers felling Orcs as they fled.

However, instead of recognising Bertrand's courage, the baron's son, encouraged by the baroness, demanded higher tithes and feudal dues from the peasants. Soon the Orcs had been frittered away by the extravagance of the old baron's unworthy heirs. Rumour began to spread among the villagers that the old baron had not really disappeared on the guest, but had returned. only to be poisoned by the baroness who was thought to be a sorceress. Was she not a descendant of the cursed lords of Mousillon? Did she not follow some strange outlandish cult? Indeed, she was never to be seen at the Grail chapel, which she had allowed to fall into decay. The son took after his mother, totally subject to her influence and the tool of her ambition, whatever that was, whereas the daughter took after the old Baron and still retained her dignity and honour.

Whatever evil was lurking in the castle of Bergerac, now known far and wide as "Chateau Mal", it soon brought about the doom of those who had invoked it. One day the villagers awoke to hear plaintive cries for help coming from the tower in which the baron's daughter was imprisoned. The masonry of the castle could he seen orienting and crumbling around her. Then suddenly, against the dark sky, a huge and evil creature burst its way out of the shattered keep, like a monster hatching from an egg. In its mouth were the blood-drenched corpses of the baroness and her son. Who knows what strange ritual they had been performing, but it had brought about their own doom. Hearing the cries of the baron's daughter, the Creature which was over 100 feet tall with a single red glowing eye and huge flapping wings, smelt more food! It clawed open the tiled roof near of the tower and plucked out the terrified damsel!

Just as the vile beast was about to swallow this delicious morsel, an arrow dispatched from Bertrand's bow struck the monster in its eye. The monster reeled and dropped the damsel. Was caught in the arms of Bertand's companion, Hugo le Petit. White the monster thrashed about, knocking blocks from the battlements but unable to struggle out of the shell of the keep, Bertrand shot burning arrows into the castle. Soon the ruin was ablaze and the dreadful creature was consumed in the flames. Later the peasants heaped up rubble over its bones and made a mound where the castle had once been.

There was now no castle in Bergerac, and no baron. The baron's daughter declared that Bertrand's feat of arms was a worthy errand, as was her right, and they were wed. However there was no castle for Bertrand to hold, and the entire domain was surrounded by Orcs. There was no way that Bertrand could be properly invested as a Knight of the Realm. Instead, Bertrand led the peasants away from the cursed village, taking a few relics from the Grail chapel with them.

Bertrand had no desire to become a knight and join the ranks of the nobility and his followers Were thoroughly fed up with paying feudal dues. They liked the idea of keeping ever thing they grew for themselves. If Bertrand took the vows of chivalry he would also have to forsake his beloved longbow as a dishonourable weapon,and that was something he would never do. Instead, Bertrand and his folk took to wandering through the wilderness regions of Bretonnia, righting wrongs and sticking up for the peasants, wherever the need may be. Most often this meant fighting against raiders and Orcs, but sometime there is a bad baron or knight, lacking in honour, who needs to be chastised! Geoffrey Whistler became a soldier because he was big and strong and didn't want to continue working the fields like the rest of his family. He was never particularly violent but had no aversion to bloodshed either, as long as it happened to someone else. His size and strength, coupled some intelligence and a willingness to work hard, earned him an appointment as a man-at-arms.

After distinguishing himself in a particularly bloody battle by crawling across the field and bludgeoning the opposing commander to death, Geoffrey was made a yeoman. He has remained one for several years now, which is rare - most yeomen are dead after a year 's service in the peasant infantry. He is well known for his fine armour (taken from that same commander), his skill with the studded club he wields, and his habit of whistling cheerfully as he cracks heads in battle.

As for the nobility of Bretonnia, roughly half of them think that Bertrand is a hero, the rest think that he is a scoundrel. It is known that the king desires to meet him, but he has not divulged whether he intends to reward or punish him!

Knights Errant are sometimes sent out to find Bertrand, but the wily Bertrand keeps well out of their way. Those barons and dukes who favour Bertrand can always count on his support to time of need. Suddenly, not of the forest comes Bertrand and the Bowmen of Bergerac. He never asks for much reward, except for some barrels of the lord's best vintage wine for Gui Le Gros, and requires that whatever lord he fights for lets his peasants off any feudal dues for a year! Bertrand is very popular man among the common folk of Bretonnia!

M WS BS S T W I A Ld
Bertrand 4 5 6 4 4 2 6 3 8
Hugo le Petit 4 4 4 5 4 1 4 2 7
Guy le Gros 4 2 2 3 3 1 4 1 6

TROOP TYPE: Infantry (Special Character).
SPECIAL RULES: Skirmishers, Scouts.

[b]Marksman:[/b] Bertrand is an expert archer who won fame when he slew the 'Great Flapping Monster of Chateau Mal' with his longbow. Bertrand may re-roll to Hit with missile weapons. In addition, he has the Sniper rule.

[b]Hugo le Petit:[/b] Hugo le Petit it is known for his immense size and great strength. He is Bertrand's right hand man and always fights with a huge staff and shoots with an enormous longbow. If he scores a hit with his powerful bow, the arrow which is like a javelin, hits with a Strength of 5.

[b]Gui le Gros:[/b] Gui le Gros is noted for his enormous girth which is not unconnected to his considerable appetite for venison, meat pies, capons and beer, among other things.
Gui carries a huge wine flagon slung over his back to refresh the Bowmen in the midst of battle. As long as Gui le Gros is alive, the unit may re-roll failed Leadership tests.

[b]Bowmen of Bergerac: [/b]Bertrand's bowmen are among the best archers in all of Bretonnia. They follow all the rules for normal Herrimaults, but have a BS of 4.

[b]MAGIC ITEMS:[/b]
[b]
The Black Arrow[/b]
[i]The Black Arrow is tipped with a dragon's tooth and has Mack feather flights from a Carrion Crow. Bertrand only ever uses one Black Arrow in a hurtle which he reserves for a fitting target.[/i]
Enchanted Item. One use only. The arrow always wounds if it hits, with no armour save allowed.[/quote]

[quote]BERTRAND THE BRIGAND 140 points

Profile M WS BS S T W I A Ld Troop Type
Bertrand the Brigand 4 5 6 4 4 2 6 3 8Infantry (Special Character)
Hugo le Petit 4 4 4 5 4 2 4 2 8Infantry (Special Character)
Gui le Gros 4 2 2 3 3 1 3 1 8Infantry (Special Character)

Equipment:
• Hand weapon
• Long bow
• The Black Arrow

Special Rules:
• Skirmishers
• Scouts
• Marksman
• Bowmen of Bergerac

Options:
• May be accompanied by a unique unit of Herrimaults chosen from the Special Units section at 10 pts per model.[/quote]

[quote]HERRIMAULTS 8 points per model
Profile M WS BS S T W I A Ld Troop Type
Herrimault
Faceless
4 3 3 3 3 1 3 1 6
4 4 4 4 3 1 3 2 8
Infantry
Infantry
Unit Size: 5-20 Special Rules: Options:
Equipment:
• Hand weapon
• Long bow
• Skirmishers
• Scouts
• One Herrimault may be upgraded to a Faceless...........................15 points
• One Herrimault may be upgraded to a musician..........................10 points
• The entire unit may wear light armour...........................1 point per model[/quote] Modifié par Dreadaxe
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  • 3 semaines après...
J'apporte ma modeste pierre à l'édifice

Je ne reviens pas sur l'historique très bon, mais je ne sais d'où il est tiré. Par commodité, je rajouterais les règles déjà énoncées (ça permettra de les traduire).

Les Archers de Bergerac peuvent être pris en tant que choix d'unité spéciale. Il ne peut évidemment y avoir qu'une seule unité d'archers de Bergerac.
[tablew=100%]
[tr][tdw=7%][b]Caractéristiques[/b][/tdw][tdw=1%][center]M[/center][/tdw][tdw=1%][center]CC[/center][/tdw][tdw=1%][center]CT[/center][/tdw][tdw=1%][center]F[/center][/tdw][tdw=1%][center]E[/center][/tdw][tdw=1%][center]PV[/center][/tdw][tdw=1%][center]I[/center][/tdw][tdw=1%][center]A[/center][/tdw][tdw=1%][center]Cd[/center][/tdw][tdw=50%]Type d’unité[/tdw][/tr]
[tr][tdw=7%]Bertrand le Brigand[/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]2[/center][/tdw][tdw=1%][center]7[/center][/tdw][tdw=50%]Infanterie (Personnage spécial)[/tdw][/tr]
[tr][tdw=7%]Hugo le Petit[/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]2[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=50%]-[/tdw][/tr]
[tr][tdw=7%]Guy le Gros[/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]2[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=50%]-[/tdw][/tr]
[tr][tdw=7%]Archer de Bergerac[/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]2[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]1[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=50%]-[/tdw][/tr]
[/tablew]
[u]
Equipement:[/u]
Arme de base
Arc long

[u]Options:[/u]
un Archer de Bergerac peut devenir Musicien pour +5 pts
Un Archer de Bergerac peut devenir Porte-Etendard pour +10 pts
Un Archer de Bergerac DOIT être promu en Bertrand le Brigand pour +43 pts
Un Archer de Bergerac DOIT être promu en Hugo le Petit pour +5 points
Un Archer de Bergerac DOIT être promu en Guy le Gros pour +5 pts
[u]
Règles spéciales:[/u]
Eclaireurs
Tirailleurs

Bertrand:
Bertrand est considéré comme le champion d'unité. Dû à son adresse avec un arc, il peut relancer tout jet pour toucher lorsqu'il tire avec.

Hugo & Guy:
Bien que nommés, ils agissent comme des hommes de troupe et ne sont donc pas considérés comme des personnages. Hugo possède une grande force physique et lorsqu'il tire avec son arc, ses touches sont résolues avec une F4. Guy le Gros transporte une immense outre de vin; au début de n'importe quel tour, il peut faire bénéficier des "bienfaits" du breuvage à toute l'unité. Euphorique, l'unité devient immunisée à la panique jusqu'à la fin de la partie, mais en contrepartie subit un malus de 1 pour toucher (au tir et au corps à corps).


[u]Objet Magique[/u]
La Flèche Noire: Usage unique. Si elle touche, la Flèche noire blesse automatiquement et ignore les sauvegardes d'armures.


Coût: 12 pts par Archer, certaines options sont obligatoires.



Je suis parti d'un profil de Maître-archer pour les archers "basiques", ce dernier étant à 11 pts, je les mettrai de base à 10 (ne sont pas champions, pas de pieux) +2 points pour éclaireurs (1 pt dans le livre mais remplace les pieux) et +2 pts pour être tirailleurs (possible en v5) ce qui mets l'archer à 14 pts, mais je leur ai ôté la règle Devoir du paysan, peu en rapport avec leur historique, pour disons, -2 pts, soit 12 pts le tout.
Guy le Gros a le même profil qu'un archer de Bergerac (source v5), le coût pour le tonneau devrait être assez faible, vu qu'il n'immunise qu'à la panique (et non à la psycho) et entraine un malus sur leur principale force (le tir), je propose donc 5 pts, ce qui nous donne Guy à 17 points.
Hugo est passé à un profil plus v8, le même de base +1F et une règle bonus, je propose une augmentation de5 pts, ce qui nous l'amène à 17 pts également.
Le cas de Bertrand est plus délicat, comme en v5, ses stats sont boostées pour en faire un super-champion avec +1CC, CT, I, A et +2Cd pour avoir une chance d'agir loin des chevaliers. A vue de nez je dirais 40 points le bonhomme auxquels faut rajouter l'objet magique (en gros 1PV qui saute sauf invul'), à disons 15 pour un total de 55 points.
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[quote name='Fouinezilla' timestamp='1364654097' post='2335289']Je ne reviens pas sur l'historique très bon, mais je ne sais d'où il est tiré.[/quote]

White Dwarf UK 201 p73-75 [i]The Merry Men of Bergerac[/i] traduit par Astrabell et corrigé par Dreadaxe. Modifié par Dreadaxe
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À mon avis la présentation doit ressembler à la présentation des personnages v8 qui possède des unités spéciales. Pour l'instant il n'y a pas grand monde. Golfag pour les ogres. Snagla, Gitilla et Grimoire pour les Orques & Gobelins...
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Je teste dans une forme un peu plus v8

[quote name='Fouinezilla' timestamp='1364654097' post='2335289']

[tablew=100%]
[tr][tdw=7%][b]Caractéristiques[/b][/tdw][tdw=1%][center]M[/center][/tdw][tdw=1%][center]CC[/center][/tdw][tdw=1%][center]CT[/center][/tdw][tdw=1%][center]F[/center][/tdw][tdw=1%][center]E[/center][/tdw][tdw=1%][center]PV[/center][/tdw][tdw=1%][center]I[/center][/tdw][tdw=1%][center]A[/center][/tdw][tdw=1%][center]Cd[/center][/tdw][tdw=50%]Type d’unité[/tdw][/tr]
[tr][tdw=7%]Bertrand le Brigand[/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]4[/center][/tdw][tdw=1%][center]2[/center][/tdw][tdw=1%][center]5[/center][/tdw][tdw=1%][center]3[/center][/tdw][tdw=1%][center]7[/center][/tdw][tdw=50%]Infanterie (Personnage spécial)[/tdw][/tr]
[/tablew]
[u]
Equipement:[/u]
Arme de base
Arc long


[u]Règles spéciales:[/u]
[b]Eclaireur, Tirailleur[/b]
[b]L'Habileté de Bertrand:[/b] Dû à son adresse avec un arc, il peut relancer tout jet pour toucher lorsqu'il tire avec.

[u]Objet Magique[/u]
[b]La Flèche Noire[/b]: Usage unique. Si elle touche, la Flèche noire blesse automatiquement et ignore les sauvegardes d'armures.

[b]Les Archers de Bergerac[/b]
Bertrand est toujours accompagné par un régiment de ses célèbres Archers de Bergerac. Il s'agit d'archers avec +1CT et les règles [i]éclaireurs[/i] et [i]tirailleurs[/i]. L'unité peut prendre un musicien et un porte-étendard aux coûts usuels. Aucune autre option n'est possible et aucun autre personnage ne peut les rejoindre. Ils occupent un choix d'unité spéciale.
Notez qu'ils n'ont pas la règle [i]Devoir du paysan[/i].
Deux des Archers de Bergerac représentent les plus fidèles compagnons de Bertrand: Hugo le Petit et Guy le Gros. toutes les attaques de Hugo (tir et corps à corps) sont résolues avec une F4. Guy le Gros, en distribuant une ration du vin qu'il porte en bandoulière, peut rendre l'unité immunisé à la panique jusqu'à la fin de la partie en contrepartie d'un malus de 1 pour toucher. Mis à part ceci, ils suivent les mêmes règles que les autres Archers de Bergerac.


[b]Coût: 125[/b]

Les règles v8 intégrent dans le coût du Héros le surplus des troupes. Bertrand, seul, devrait couter 60 pts, objets magiques inclus (base paladin: 60 remplacer CC par CT et relance au tir (3A CC5 pour 1A CT5 relançable) arc long contre armure lourde, +1Cd et Serment des chevaliers contre Flèche noire et +1CC), le surcoût pour Hugo et Guy 5 points chacun, ce qui le monte à 70 et entre 5 à 6 pts pour les archers (+1 CT éclaireurs tirailleurs). Prenons en le minimum, c'est à dire 10 ce qui monte entre 50 à 60 pts ce qui mets Bertrand entre 120_130 points. Je coupe la poire en deux (c'est très subjectif) et le mets à 125 points (avec un minimum d'archers, ca monte à 185 points les 11 figurines)



[/quote]


Pour respecter la forme v8, il faut faire de Bertrand un héros, même si en v5 il n'était que champion, ce qui lui donne un profil plutôt conséquent. Les règles spéciales et objet magique sont reprises telles quellles. Pour les archers, la multitude de règles et de personnage font un peu fouillis, j'ai essayé d'éclaircir ça au maximum.
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Dsl du double post, je viens de me rendre compte que j'ai zappé le coût des règles éclaireur et tirailleurs dans le coût du petit. J'éditerais avec une estimation plus correcte.
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  • 5 mois après...
  • 2 ans après...

http://www.mediafire.com/view/skkx6cyymg435q9/WHRHeroes+1.pdf

 

 

BERTRAND EL BANDIDO Y LOS ARQUEROS DE BERGERAC (170 puntos)
Las hazañas de Bertrand, también conocido por el sobrenombre de “el Bandido”, hacen de él un personaje
verdaderamente legendario. De hecho, los sucesos reales en los que ha tenido en parte son con frecuencia más
extravagantes de lo que cuentan las baladas sobre el bandido. En la actualidad, Bertrand y sus fieles Arqueros de
Bergerac, siguen deshaciendo entuertos, castigando sin descanso a los malvados y a los opresores.
Hugo le Petit es famoso por su gigantesco tamaño y su descomunal fuerza. Es la mano derecha de Bertrand, y siempre
lucha con un enorme garrote y un gigantesco Arco Largo. Gui le Gros destaca por su enorme barrigón que no deja de
estar relacionado con su considerable apetito por el venado, los pasteles de carne, los capones y la cerveza, entre otras
cosas. Gui carga a su espalda un gran barril de vino para refrescar a los arqueros en el transcurso de una batalla.
Por lo que respecta a la nobleza de Bretonia, aproximadamente la mitad consideran que Bertrand es un héroe y la otra
mitad que no es más que un bribón. De todos es conocido que el Rey Louen Leoncoeur desea encontrarse con él,
¡pero no se sabe si para recompensarle o para castigarle! A veces, algún Caballero Novel es enviado en su busca, pero
el astuto Bertrand siempre consigue esquivarle. Aquellos Barones y Duques que ayudan a Bertrand siempre pueden
contar con su apoyo en caso de necesidad. Bertrand y los Arqueros de Bergerac pueden surgir de repente del bosque.
Nunca pide grandes recompensas, excepto algunos barriles de vino de la mejor cosecha del señor para Guile Gros, ¡y
exigen a todos los nobles por los que luchan que eximan a sus campesinos de sus obligaciones feudales durante un
año! Bertrand es un hombre muy popular entre los campesinos de Bretonia.
Puedes incluir a Bertrand y los arqueros de Bergerac en un ejército de Bretonia. El coste de Bertrand y sus arqueros
deberá descontarse del porcentaje destinado a Unidades especiales. La unidad incluye a Bertrand, Hugo “le petit”, Gui
“le gros” y siete arqueros de Bergerac (incluyendo un músico y un portaestandarte). Puedes incluir hasta diez arqueros
adicionales, a un coste de 10 puntos por cada arquero de Bergerac.
M HA HP F R H I A L
Bertrand el Bandido 4 4 6 4 4 2 6 3 9
Hugo “le Petit” 4 4 4 5 4 2 3 2 8
Gui “le Gros” 4 3 4 3 4 1 3 1 8
Arqueros de Bergerac 4 3 4 3 3 1 4 1 8
Tipo de tropa: Infantería. Bertrand, Hugo y Gui actúan como oficiales de la unidad.
Equipo: Bertrand lucha con dos armas de mano, un arco largo y la Flecha Negra, y se protege con una armadura ligera.
Hugo “le petit” lucha con un arma a dos manos y un Gran arco (ver más abajo), y se protege con una armadura
ligera. Gui “le gros” lucha con un arma de mano y un arco largo, y se protege con una armadura ligera; además, carga
el Barril de vino (ver más abajo). Los arqueros de Bergerac luchan con dos armas de mano y arco largo, y se protegen
con armaduras ligeras.
Reglas especiales: Exploradores, Francotirador (sólo Bertrand)
 

Curtidos: Los arqueros de Bergerac han seguido a Bertrand a las más descabelladas aventuras, y han recorrido toda
Bretonia, habiendo pocas cosas que les asusten. Bertrand, Hugo, Gui y los arqueros de Bergerac son inmunes a los
efectos del Miedo.
Bandidos: los arqueros de Bergerac son proscritos, pues asaltan a los nobles para repartir sus riquezas entre el pueblo.
Los arqueros de Bergerac no pueden utilizar la regla Presencia inspiradora de ningún personaje bretoniano.
Héroe de la plebe: Bertrand el bandido es tremendamente popular entre los campesinos bretonianos, que se mostrarán
mucho más dispuestos a luchar por el “bandido” que por el señor feudal que los exprime. Bertrand tiene la regla
especial Presencia inspiradora, aunque sólo afecta a las unidades con la regla especial Deber del Vasallo.
Gran arco: Hugo “le petit” porta un enorme arco fabricado especialmente para él, que le permite aprovechar su enorme
fuerza y tamaño. Se trata de un arco largo, pero sus impactos se resuelven con F5 en lugar de la F3 habitual.
Barril de vino: Gui “le gros” lleva siempre a su espalda un buen barril de vino bretoniano, normalmente saqueado a
algún señor feudal. Los arqueros pueden beber del vino para envalentonarse si se enfrentan a un enemigo especialmente
duro. Un sólo uso. Puede utilizarse al inicio de cualquier turno del jugador bretoniano, otorgando a todas las
miniaturas de la unidad la regla especial Tozudez. El efecto dura un turno completo de juego (es decir, hasta el inicio
del siguiente turno bretoniano). Una vez finalice dicho efecto las miniaturas de la unidad verán su HP reducida en un
punto por el resto de la batalla.
Objetos mágicos:
Flecha Negra (Objeto hechizado, 15 puntos): Bertrand lleva en su carcaj una flecha encantada adornada con plumas
negras, de la cual se dice que puede abatir incluso a un feroz y terrible dragón.
Flecha Mágica. Un sólo uso. Puede utilizarse para efectuar un único disparo de su Arco Largo que se resolverá con F6
y la regla especial Heridas Múltiples (1D3).
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J'aime bien la version de Fouinezella, c'est propre, c'est simple et c'est simpa. Je peux pas juger l'autre, je ne lit pas l'espagnol :')
En accord avec la nouvelle liste bretos d'Ilmarith, ce ne sont plus des archers mais des ecuyers. Pour les coûts, il estimeras mieux que moi ^^
Par contre, il manque des precisions sur Hugo et Guy : placement dans l'unité, ordre des pertes ? Peut etre les faire se comporter "comme des champions" ?
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Du même avis que Kâss' Krân, le version espagnole est pas top top rien qu'en regardant les profils (trop boosté à mon goût).

 

Pour la version de Fouinezilla j'étais justement entrain de regarder les anciens persos non repris de la V5, je vais voir pour l'estimation.

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La version de Kevin Coleman
http://eefl.freeforums.net/thread/124/grand-army-bretonnia-playtest-draft

 

BERTRAND THE BRIGAND
M WS BS S T W I A LD
Bertrand 4 4 5 3 3 2 4 2 8
Hugo le Petit 4 3 3 5 4 1 3 2 7
Gui le Gros 4 2 2 3 3 1 2 1 6
 
Points: 85
 
Troop Type: Bertrand: Infantry (Special Character)
Hugo le Petit & Gui le Gros: Infantry (Special Unit Champions)
 
Equipment: Hand weapons and longbows. Bertrand is also armed with the Black Arrow.
 
Special Rules: Skirmishers, Sniper (Bertrand only), Ignores Cover (Bertrand only).
 
The Bowmen of Bergerac
If Bertrand is taken, then you must include a unit of Bowmen in the army chosen atadditional cost from the Core Units section of the army list. This unit must be upgradedto Bertrand’s Bowmen of Bergerac (the cost of the upgrade is included in Bertrand’spoints value). You may still take other Bowmen units in your army if you wish.Bertrand’s Bowmen of Bergerac is a unit of Bowmen equipped with hand weapons andlongbows (they may not choose any additional equipment or upgrades) and have +1 BSas well as the Skirmishers special rule. Bertrand, Hugo le Petit and Gui le Gros must setup with this unit and may not leave it. No other character may join the unit.
 
Hugo le Petit & Gui le Gro
Hugo and Gui are Bertrand’s faithful comrades and both count as unit champions (their point costs are included in Bertrand’s points value). Hugo is an immensely strong and huge man capable of toppling a fully armoured Knight to the ground with his bare hands. Such is Hugo strength, in fact, that whenever Hugo fires his longbow, any hits will be resolved at Hugo’s own Strength value (normally 5), rather than the Strength value of longbow.
Gui le Gro is a pious, old priest of the peasants, though more renowned for his taste in wine rather than his faith of the gods. Gui carries a barrel of wine into battle, which he passes around to the Bowmen of Bergerac raising their moral. As long as Gui is with the Bowmen of Bergerac, the unit may reroll failed Panic tests. However, starting with the 2nd Turn and continuing for the rest of the game, the Bretonnian player must roll a D6 in his own Start of the Turn sub phase on behalf of the Bowmen of Bergerac. On the result of a 1, the Bowmen of Bergerac have become drunk and suffer a -1 penalty to their WS and BS characteristics for the remainder of the game. Once the Bowmen become drunk, no further rolls in regards to the wine barrel is required.
 
MAGIC ITEM
The Black Arrow: The Black Arrow is fletched with the ebon feathers of Carrion Crowand is said to have been enchanted by the mysterious Elves of the Forest of Loren…or so Bertrand claims! There are numerous tales of how the arrow came into Bertrand’s possession, though Bertrand asserts it was a boon from the Queen of the Woods herself!
Magic weapon. One use only. When Bertrand fires the Black Arrow, a successful hit will automatically Wound the target with no armour save allowed.

Modifié par Dreadaxe
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Les Archers de Bergerac
Bertrand est toujours accompagné par un régiment de ses célèbres Archers de Bergerac.

Si vous sélectionnez Bertrand le Brigand, vous devez également inclure une unité d'archer dans votre armée, en payant le coût indiqué dans la section Unités de Base. Cette unité doit être désignée comme Les Archers de Bergerac (le coût de cette amélioration est inclus dans celui de Bertrand). Vous pouvez sélectionner d'autres unités normales d'archers si vous le souhaitez.

Il s'agit d'archers avec +1CT et les règles éclaireurs et tirailleurs mais sans la règles Devoir du paysan. L'unité peut prendre un musicien et un porte-étendard aux coûts usuels. Aucune autre option n'est possible et aucun autre personnage ne peut les rejoindre.
Deux des Archers de Bergerac représentent les plus fidèles compagnons de Bertrand: Hugo le Petit et Guy le Gros. Toutes les attaques de Hugo (tir et corps à corps) sont résolues avec une F4. Guy le Gros, en distribuant une ration du vin qu'il porte en bandoulière, peut rendre l'unité immunisé à la panique jusqu'à la fin de la partie en contrepartie d'un malus de -1 pour toucher. Mis à part ceci, ils suivent les mêmes règles que les autres Archers de Bergerac.

 

Reprise de la formulation pour Gitilla l'Chasseur et Lé Zurleurs et Grimgor et les Zimmortels. Le coût de cette amélioration est inclus dans celui de Bertrand du coup.

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